mandag den 30. juli 2007

Projektet: Et romanudkast på 60 dage

Denne blog handler om mit seneste skriveprojekt: At skrive en roman på 60 dage. Der er afsat 60 arbejdsdage til opgaven, fra 30. juli til 22. oktober 2007. (Ok, det giver faktisk 61 dage, men jeg kan bedst lide runde tal.) Det skal ende med et første udkast til en fuld roman på cirka 200 manuskriptsider, omkring 80.000 ord. Hvis jeg når så langt er planen at lade den ligge og modne et stykke tid, før jeg går i gang med redigeringsfasen.

Er det urealistisk? Det burde ikke være det. Det er ikke specielt vanskeligt at skrive tre-fire sider om dage i gennemsnit, i hvert fald ikke hvis man har en nogenlunde klar ide hvad der skal ske og i hvilken retning det skal. Det synes jeg, at jeg har.

Kort fortalt er har min historie følgende struktur: Den starter med fire løsrevne begivenheder der finder sted på forskellige tidspunkter mellem 1989 og 2007:
  1. En dreng der sætter sig til modværge mod sin voldelige far.
  2. En hårdtarbejdende selvstændig trykker går konkurs kort tid før sin planlagte pension.
  3. En lejemorder slår en kendt erhvervsmand ihjel
  4. En tricktyv stjæler en pc fra en virksomhed

Alle disse begivenheder spiller hver for sig en afgørende rolle for hovedhistorien, der handler om Christian B. Fehrn der ved en fejltagelse bliver ansat i en pr-virksomhed og får til opgave at "rebrande" Danmark.

Lyder det spændende?

2 kommentarer:

Emme sagde ...

Ellers kan jeg anbefale at deltage i NaNoWriMo (www.nanowrimo.org/), som jeg har prøvet de sidste to år. Det er meget motiverende når man ved at der er tusindvis at andre mennesker verden over der knokler med en roman samtidig med en selv.

Anonym sagde ...

l?se hele blog, pretty good