torsdag den 9. august 2007

Dag 9

I dag kapitulerer jeg og slutter lidt under normen på de 1.600 ord. Klokken er blevet for mange, det er for varmt, jeg har hovedpine. Vi var til jordemoderkonsultation i formiddag, var hjemme klokken godt 11, men kom først i gang klokken næsten 13.

I morgen er planlagt en kort fredagsportion, for at få lidt luft til redigering og research. Jeg burde kunne nå både det, og at komme godt i gang med kapitel 3.

Denne blog er i øvrigt næsten hemmelig, stort set ingen besøgende, og mest skrevet til mig selv. Men det faktisk ganske udmærket at bruge den som en slags huskeliste, så jeg ikke glemmer hvad det er jeg skal forbedre. I øjeblikket er listen som følger:
  1. Prøv at forstærke Olaf og Christian karaktererne i kapitel 2, så man ser mere af deres personlighed.

  2. Få lidt mere styr på kronologien: Farens alder, sønnerne aldre, tidspunkt for trykkeriets start og konkurs, etc.

  3. Styrk sproget. Forbedr den der boksemetafor i konkurafsnittet. (Faren oplever sine forretningsmæssige nederlag på samme måde som en bokser i ringen, der tager imod en byge af slag.) Et par orginale, faverige billeder hist og pist i stedet for de kedelige, "normale" ord.

  4. Tag beslutninger om hvor meget der skal afsløres allerede nu. Hold nogle af navnene tilbage, helst på en elegant måde, så det først er meget senere at læseren ser hvordan "begivenhed" 1 og 2 passer ind i hovedhistorien.

  5. Vi skal have nogle flere fakta om teknologi mv. fra trykkeribranchen ind, for at skabe autenticitet, troværdighed.

I morgen bør jeg runde i hvert fald 15.000 ord, helst mere. Komme godt i gang med kapitel 3. Og have løst ovenstående fem punkter, i hvert fald nødtørftigt. Måske skulle jeg tage på biblioteket og skrive/læse, det kan være diciplinerende.

Ingen kommentarer: