tirsdag den 7. august 2007

Dag 7

Det er utroligt som alle de der små praktiske ting klemmer sig ind og altid gør det til en kamp mod tiden at nå dagens tekstration. I dag ringede jeg til et-eller-andet-kontor for at få rettet regningen for min drengs vuggestueplads. Sad i telefonkø i tre kvarter, men heldigvis var problemet så også løst på to minutter. Bagefter snakkede jeg med banken for at få styr på den nye boligøkonomi -- tænk at der er noget der hedder en amortiseringsplan. Havde også lige fat i viceværten og ejendomsadministratoren for at bestille en ekstra nøgle. Alt dette fik dage til at begynde rigtig skidt. Heldigvis lykkedes alle de praktiske ting så jeg ikke følte det var rent tidspil.

Da jeg kom i gang med skriveriet omkring klokken 12, gik det egentlig meget godt, skrev omkring 2.000 ord på 2½ time, pænt over normen.

Som sædvanlig er jeg lidt usikker på om historien holder. Jeg er snart færdig med kapitel 2, den "begivenhed" der handler om en selvstændig trykker der går konkurs. Er en smule bekymret for om denne historie er for kedeligt og om den virker autentisk nok.

Der burde være en ret god (del)historie i det: En stolt, konservativ, self made mand, der står overfor at skulle høste frugterne af et helt livs hårdt arbejde, men så mister det hele på målstregen. Hvordan det påvirker ham selv, hans familie og især hans yngste søn (der senere skal vise sig at være romanens hovedperson). Det skal kunne lade sig gøre at fortælle denne historie på en medrivende måde.

Et par ting jeg skal have gjort, måske på fredag som er researchdag:
  1. Research om trykkeribranche. Måske bør jeg tale med indehaveren af et trykkeri, for at få lidt fakta, historiske detaljer -- rigtigt liv ind i teksten.
  2. Tage stilling til hvordan jeg fortæller denne her baggrundshistorie ude at afsløre hvordan den passer ind i hovedhistorien. Det skal helst komme som en overraskelse at drengen er hovedpersonen, Christian, som 14-årig, og at reklamemanden er Thomas Ingvar Bülow, indehaver af det pr-bureau hvor Christian bliver ansat.

Nå, det blev en ordentlig smøre i dag. Nu haster det med at få lukket ned, købt ind og hentet barn i vuggestuen.

Ingen kommentarer: