fredag den 24. august 2007

Dag 20

Fredag var igen tænkt som en kort dag, for at give plads til noget redigering og research. Især redigeringen er jeg gevaldig bagefter med. Det er ikke meningen at jeg skal finpudse eller gennemskrive eller noget i den stil endnu, men jeg ville gerne lige rette de fejl og inkonsistenser jeg allerede har noteret mig. Og forbedre de passager jeg ved ikke fungerer helt endnu. Måske i aften.

Er i gang med kapitel 2 i hovedhistorien, hvor hovedkarakteren Christian, hans kæreste Sofie og deres forhold gerne skulle træde tydligere frem. Sofie studerer fysik, hører klassisk musik, og har overraskende nok ingen særlige problemer med Christians livsstil.

Jeg bruger dialog og "læser tanker" hos de to karakterer for at vise hvordan de er, men der skal nok også noget mere handlingsorienteret til. Jeg må se at finde på noget som Sofie kan gøre som kan vise lidt mere om hvem hun er.

I det hele taget har jeg vist nået det punkt hvor jeg skal have uddybet dispositionen for hovedhistorien. Så jeg har et mere præcist og detaljeret billede af hvordan de sidste 2/3 af roman skal forløbe. (Jep, jeg har rundet 27.000 ord og er dermed cirka 1/3 færdig med udkastet. Og jeg har tilsvarende brugt 20 dage ud af de 60, så det passer meget godt.)

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

har du tid til at uddybe hvad du mener med "læser tanker"?

Baskerville sagde ...

Morten, det med at læse tanker dækker blot over at man som alvidende fortæller skriver hvad personerne tænker og føler. Du ved: "Det gode ved Sofie var, at hun..., tænkte Christian." Den slags. Jeg er sikker på at der findes et mere præcist udtryk for det, men kan ikke lige komme på det. Måske kan du? Som jeg skrev under Dag 20 tror jeg i øvrigt at man bør begrænse den slags, lade handlinger træde i stedet. Men det er en anden snak.